Noen helt konkrete erfaringer…
Vi deler av våre erfaringer fra skirenn og tester rettet mot skirenn i november og desember 24.
Hittil denne sesongen har det i all hovedsak dreid seg om å preppe de ultimate skiene for konkurranse. Denne bloggen er kort, og veldig konkret på løsninger vi faktisk har lykkes godt med på renn og tester.
Vi har med hånda på hjertet ikke vært flinkere til å bruke tid til å teste noen gang enn vi er akkurat nå. Skikkelig artig! Og som tidligere sagt – det er så mye artige spørsmål og teorier vi får fra dere som smører. Dere skal vite at vi vi prøver ut det meste.
Det er ikke lenge siden forrige innlegg, og mye av det vi nå skriver vil være repeterende. Uansett så hagler spørsmålene inn, og vi prøver å svare ut disse via vår blogg.
Hos oss er det ingen hemmeligheter, og vi brenner for at du skal lykkes..
Erfaringer på glid fra november og desember 2024
Denne bloggen oppsummerer våre erfaringer fra glidtester og konkurranser i november og desember 2024. Målet vårt er å dele konkrete anbefalinger for ulike føreforhold, basert på grundige tester. Ingen hemmeligheter – vi ønsker at du skal lykkes!
Grunnlaget for våre anbefalinger
Antall tester:
36 grundige tester.
Metodikk:
Nullstilling med 8-12 par ski, parallelltester for glidforskjeller, distansetester opp til 55 km.
Fokusområder:
Glid i oppover- og bortoverpartier – der løperne bruker mest tid.
Dette er løsninger som fungerer på seniornivå og tåler distanse. Alle produktene som anbefales her, er testet i flere omganger for å sikre robusthet.
Vi ramser her opp noen konkrete løsninger for helt spesifikke fører. Dette er tenkt som innspill for deg som skal smøre til konkurranser på høyt nivå.
Alle produktene vi under anbefaler vet vi fra før er robuste produkter vi kan stole på. Altså – INGEN av produktanbefalingene baserer seg på erfaring fra kun enkelttester, men refererer til enkelt-tilfeller vi nå har hatt:
Kunstsnø, faste forhold, relativt høy fuktighet i topplaget. Ikke isete, ikke løse partier, relativt raskt føre. Snøtemperatur -1 til -3, lufttemperatur 0 til – 3.
Rode Endurance med HWK FFL66 Liquid og HWK UHX Block Red Endurance legges på oppgitt temperatur. En innvarming. Børstes hest – finstål – blå nylon. FFL66 legges tynt, ulles inn. Repeteres to ganger. Siste lag herdes minimum 20 minutter før veldig lett børsting med blå nylon. Så ulles og ullpoleres et tynt lag HWK UHX Block Red.
Ga rå feeling og fart.
Start RG Race Maraton + Start RG Boost Powder Universal. RG Race Maraton smeltes inn i to runder med oppgitt temperatur. Børstes hest – finstål – blå nylon. Pulveret legges tynt, fordeles utover med en finger til et dekkende lag. Rotorfiltes, børstes hest, poleres med blå nylon.
Kunstsnø, stort sett ganske mykt topplag, grovkornet sukrete konsistens. Stor fart i sporet i utforbakker. 3 til 6 minus både i snø og luft.
Ulla Puck Orange. Legges på såle som er renset for parafin og behandlet med Ulla Cleaner & Conditoner. Legges ultratynt med ull og børstes med hestehår og sluttpoleres med blå nylon. Skiene opplevdes veldig lettgåtte, tok fem minutter å preppe, og sto definitivt distansen. På glidtest ble de slått med noen centimeter av de beste parafinløsningene.
HWK HX Race Cold + HWK UHX Liquid Cold + HWK UHX Block Cold. Smelteglideren legges på oppgitt temperatur. En innvarming. Børstes hest – finstål – blå nylon. UHX Liquid legges tynt, ulles inn. Repeteres to ganger. Siste lag herdes minimum 20 minutter før veldig lett børsting med blå nylon. Så ulles og ullpoleres et tynt lag HWK UHX Block Cold.
Kunstsnø, delvis isete, sukker/melete, løst topplag i motbakkene. Stor slitasje, delvis møkkete snø. Både snø- og lufttemperaturen varierte fra 7 til 11 minus.
Holmenkol FF21. Legges på oppgitt temperatur. To innvarminger. Børstes hest – finstål – blå nylon.
Ikke aller best fart, men står distansen meget bra, og har tilsynelatende svært lavt smussopptak. Gir ikke den typiske litt seige følelsen enkelte parafiner gir på dette føret.
Ulla Puck Violet. Legges på såle som er renset for parafin og behandlet med Ulla Cleaner & Conditoner. Legges ultratynt med ull og børstes med hestehår og sluttpoleres med blå nylon. Ble slått av andre produkter på innledende parallelltest, men tilbakemeldingen fra løperne er at skiene er veldig lettgått i motbakkene og at det flyter godt. Ga de beste tidene på pacing. Det tar 5-10 minutter å racepreppe et par ski..
Hovedsakelig kunstsnø, noe kald natursnø. Det knirker i snøen. Stor slitasje, partier med treg natursnø som er innblåst. Minus 10-14 grader i snø. Lufttemperatur 8 til 14 minus.
Start Ultra RG Blå + Start RG Liquid Finish Cold. Glideren smeltes inn på oppgitt temperatur, to innvarminger. . Børstes hest – finstål – blå nylon. Liquid Finish Cold ristes skikkelig, legges med svampen på flasken i et skikkelig dekkende lag. Ulles hardt inn (40 sekunder per ski med rotor med bra trykk.) Repeteres. Siste lag poleres lett med blå nylon. Du ønsker å få det blankt.
Ulla Liquid Liquid Blue/Black. Legges på såle som er renset for parafin og behandlet med Ulla Cleaner & Conditoner. Legges ultratynt med ull og børstes med hestehår og sluttpoleres med blå nylon.
Fallende nysnø, løse forhold. 4 til 7 minus luft, 5-8 minus snø. Ikke blankt, tunge forhold.
Ulla Puck Yellow. Legges på såle som er renset for parafin og behandlet med Ulla Cleaner & Conditoner. Legges ultratynt med ull og børstes med hestehår og sluttpoleres med blå nylon. Ble slått av andre produkter på innledende parallelltest, men tilbakemeldingen fra løperne er at skiene er veldig lettgått i motbakkene og at det flyter godt. På dette rennet fikk vi ekstraordinært positive tilbakemeldinger. Det tar 5-10 minutter å racepreppe et par ski..
Rex NFX Sisu Black Powder + Rex NF21G Spray. Pulveret smeltes inn på oppgitt temperatur. Børstes hest – finstål – blå nylon. Spray legges tynt, herdes i romtemperatur i minimum 20 minutter. Filtes med rotor, børstes med finstål – hest, poleres med blå nylon.
Vi håper du finner glede og nytte i våre anbefalinger. Disse løsningene er utviklet gjennom tid- og ressurskrevende tester, og vi setter stor pris på at du handler hos oss.
Lykke til i sporet!
Hilsen smøreteamet på Sporten Beitostølen